Er du virkelig en god leder?

Ledelser og lederskab

Er du en god leder bare fordi du er god til dit arbejde?

Mange virksomheder hædrer sine medarbejderes flotte arbejdsindsats. Det kan komme til udtryk gennem rosende ord, en monetær bonus, en fejring. Eller en forfremmelse. Tillykke, du er nu forfremmet til leder. Teamleder, mellemleder, head of – you name it.

Men at være en god leder er ikke lig med at du er god til dit arbejde. Det er en fuldkommen anden værktøjskasse, du har brug for. Måske du sad som programmør og var rigtig dygtig til det. Måske du var en forrygende projektleder. Måske du var den bedste sælger på teamet inden forfremmelsen. Men hvad betyder den transformation fra menig medarbejder til at være nogens leder?

Det er en transformation som kan skabe en masse fortvivlelse og spørgsmål. ”Hvad vil mine kolleger tænke om, at jeg nu skal være deres leder i stedet for? Hvad betyder det for vores relation?”, ”Skal jeg arbejde endnu flere timer for at bevise, at jeg er forfremmelsen værd?”, ”Jeg savner at kunne fordybe mig i mit arbejde, som jeg er god til- der er så meget personaleadministration”.

Det er problemstillinger, vi blandt andet hører om fra vores kunder og i forbindelse med et forløb som går på tværs af 10 detailvirksomheder (læs evt. mere her). Der skal skabes mere transparens i, hvad det egentlig indebærer at være leder på din arbejdsplads, og både faglige og menneskelige kompetencer skal justeres og styrkes.

Der findes ikke en entydig definition af hvad eller hvem ”den gode leder” er. Men én ting er sikkert – når du som ledelse tilbyder at forfremme en medarbejder til en ledende rolle skal I begge være realistiske i forhold til potentialet. Ved I, hvad I går ind til – begge parter? Skal I snakke om muligheden for at anerkende og belønne medarbejderens arbejdsindsats på anden vis til begges gevinst? At være god til sit arbejde er ikke nødvendigvis det samme som at være en god leder.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *